Bilsemester i Värmland och Tiveden 2008

På sommaren 2008 gick jag en fotokurs på en vecka på en folkhög-
skola i Värmland. I samband därmed passade vi på att bila runt en dryg vecka i Värmland och ner i Tiveden, det stora skogsområdet mellan Värmland, Närke och Västergötland. Vi hade inga speciella planer på vad vi skulle göra. Det fick bli som det blev. Alltså ett helt annat sätt att resa än vi tidigare gjort.

Spännande blev det. Vi körde mest på små vägar, ofta grusvägar, i se stora skogarna. Vi stannade till och badade i skogssjöarna eller vandrade runt i skogarna och plockade bär eller svamp. Vissa dagar såg vi knappt någon människa. Vi var verkligen i de stora skogarnas land.

En dag paddlade vi kanot utefter den norska gränsen de två milen från Östervalls-
skog till Töcksfors. En annan körde vi på en grusväg i Glaskogen i Värmland som kallats "Sveriges vackraste grusväg". Vi besökte en ödegård precis där vägen tar slut. Den hade stått tom sedan början av 1960-talet, men nu hade ett par köpt den och börjat rusta upp den. Vi vandrade i Tivedens nationalpark med dess mycket säregna natur. Vi besökte Fagertärn, det enda stället i världen där det finns naturliga röda näckrosor.

Vi övernattade i stugor vi hittade utefter vägen eller bokade från olika lokala reklamblad. Vi köpte vår mat hos lanthandlare vi passerade. Eller där Vätternfiskarna landade sina fångster.

Vi upplevelse Sommar-sverige när det var som allra bäst. Möjligen kan man tycka att det var ett lite föråldrat Sverige, när vi var närmare naturen. Vi kan i så fall se det so om vi passade på medan det fanns kvar.

Avsikten med resan var egentligen inte att fotografera. Men naturligtvis tog jag många kort. Även på fåglar. En del av dem presenterar jag här i två gallerier.

Det ena är ett "minigalleri" med fem bilder. Det var mitt "examensarbete" på foto-kursen. Om man ser bilderna direkt efter varandra kan det bli som en animation av en ladusvala som matar sina ungar. Hela skeendet tog egentligen bara någon sekund innan mamman var borta igen.

Det andra galleriet innehåller några andra fågelbilder jag tog på resan, bl a på sädesälrleboet här ovanför.