Annat godis

I den här avdelningen har jag samlat sådant, som till sitt innehåll eller form inte passar in på någon av de övriga avdelningarna, men som jag ändå är angelägen om att kunna presentera för er. Ibland är det mer utförliga berättelser om någon episod jag följt. Det kan också vara en sammanfattning över ett längre skeende. eller kanske en utflykt jag gjort och inte kan låta bli att visa bilder ifrån. Fast egentligen kan det vara vad som helst. Alla bildrna här är klickbara.

Blommor på ön Kizhi i Onega i Ryssland

Vi gjorde en flodkryssning i Ryssland i september 2013. Från Moskva följde vi floder - bl a Volga, Svir och Neva - och kanaler och passerade stora sjöar, som Onega och Ladoga, på vår väg till S:t Petersburg. På ön Kizhi i Onega, i jämnhöjd med Sundsvall, fanns det förvånansvärt många blommor så här sent på året. Men i träden hade höstfärgerrna redan kommit.
Här är bilderna.

Delad middag vid Källtorpssjön

Efter en vandring i Nackareservatet slog jag mig vid sjutiden på kvällen ner för att äta min medhavda kycklingsallad som middag. Men ganska snart fick jag sällskap av andra mer eller mindre intresserade av min måltid. först kom en silltrut följd av sin unge. De följdes av några kråkor, som närmade sig från bergryggen bakom mig samt en del gräsänder, som kom utifrån vattnet. De och kråkorna delade på de rester jag hällde ut i strandkanten. Här är bilderna.

Med Skärgårdsstiftelsen till Lilla Nassa 27 augusti 2011

Årets vänresa med Skärgårdsstiftelsen gick till Lilla Nassa skärgård, nästan så långt ut i havsbandet man kan komma. Jens Wahlstedt guidade oss som vanligt. Det var strålande solsken och varmt, så det blev en mycket lyckad utflykt. På vägen såg vi de vanliga skärgårdsfåglarna, mest skarvar förstås och ganska få ejdrar. Men vi såg också ganska många havsörnar och en del gråsälar på Svartlögafjärden. Här är bilderna.

Besök på Stora Karlsö 6 augusti 2011

I en liten semesteresa till Gotland ingick bl a ett besök på Stora Karlsö.Det är en av de märkligaste häckningsplatser för fåglar vi har i Sverige. På det lodräta stupen mot havet häckar alkor såsom sillgrisslor och tordmular. Alla deras ungar liksom en hel del av de vuxna alkorna hade redan lämnat ön. Men några alkor var kvar. Men det fanns en hel del andra fåglar såsom svärta, storskrake och vitkindad gås.
Här är bilderna.

Kråkor vid Källtorpssjön september 2010

En eftermiddag tog jag en promenad till Källtorpssjön i Nackareservatet, Jag slog mig ner på en udde för att äta en medhavd middag. Men jag fick snabbt sällskap av ett par kråkor som gärna ville dela den med mig. När jag reste mig upp för att fotografera dem stal de hela matbunken från mig för att själva fortsätta min middag på annat håll. Jag återerövrade den dock för att hindra dem från att skräpa ner i naturen. En skata var också med på ett hörn. Här är bilderna.

Vintervikens Trädgårdar 29 augusti 2010

I samband med skördemarknaden i Vintervikens Trädgårdar i augusti 2010 passade jag på att ta en promenad igenom koloniträdgårdarna där. Jag slogs av den enorma blomsterprakten där så här sent på året. Det har jag sällan sett tidigare år eller ens tidigare i år. Överallt fanns det blommor, ibland så höga att man nästan försvann bland dem. Det måste jag ju dokumentera för att visa er, som inte har möjlighet att gå dit. Men om ni kan, upplev det själv! Mer bilder

Bäversafari i Bergslagen i juni 2010

Strax före midsommar deltog vi i en bäversafari i Bergslagen. Under tre timmar fram till midnatt paddlade vi, nio personer plus ledaren, ljudlöst på en stilla bergslagssjö för att komma så nära de bävrar, som höll till där, som möjligt. Det var en fantastisk upplevelse. Det låg en trolsk stämning i tystnaden och den ständigt skiftande sommarnattsskymningen. Och bävrar fick vi se på ganska nära håll. Vi kom också nära såväl kanadagäss som storlommar med ungar.
Mer bilder

Med Skärgårdsstiftelsen till Biskopsö och Rögrund i maj 2010

Vårresan företogs i slutet av maj till Biskopsö i yttersta havsbandet utanför Ornö. Där såg vi dovhjortar, som promenerade omkring även på den enda gården på ön. Där fanns också havsörn. På hemvägen gick vi iland på Rögrund i Nämndöfjärden och såg på dess blomsterprakt. På vägen såg vi naturligtvis många fåglar såsom storskrakar, ejdrar, trutar, tärnor, skarvar och andra typiska skärgårdsfåglar. Och naturligtvis många vackra skärgårdsvyer. Mer bilder

Utflykt med fotokursen till Råstasjön i april 2010

Fotokursen jag gick på på våren 2010 gjorde en utflykt till Råstasjön, en fågelsjö mellan Sundbyberg och Solna. Det fanns mycket got om fåglar, även relativt ovanliga sådana för att vara nästan mitt i storstaden. jag såg bl a rörhöna (bilden t v), brunand, snatterand (bilden t h) och vitkindad gås. Men naturligtvis såg vi även alla de vanliga fåglarna, d v s dem jag brukar se kring Trekanten. Vi provade på att fotografera även annat än fåglar, som du ser i galleriet

Med Skärgårdsstiftelsens vänresa till Skarv och Norrpada 2009

Som vanligt följde vi i år med på Skärgårds-
stiftelsens vänresa. I år gick den till Skarv och Norrpada. Båda två är helt fantastiska små skärgårdar i Ytterskärgården men med helt olika karaktär. Skarv består av låga, mest kala skär, men med förvånansvärt rik växtlighet i de djupare skrevorna. Norrpada är högre och betydligt mer beväxt. Nu dominerade ljungen. På vägen träffade vi på två kolonier med gråsälar på Svartlögafjärden. Vi såg också havsörnar vid två tillfällen. Mer bilder

En utflykt till Husarö 2009
Vi har gjort en utflykt till Husarö i Stockholms skärgård. Det är en vacker blommande ö på gränsen mot ytterskärgården. Vi tillbringade dagarna på en udde mot havet, helt ensamma sånär som på en mink, som vi delade udde med. Den blev med tiden allt mindre skygg. förutom den säregna växtligheten på de karga hällarna fotograferade jag mycket svalor, såväl hus- som ladusvalor. På vägen dit träffade vi på bl a vitkindad gås. Några bilder finns i ett galleri.

Israpporter

Även om isen bara ligger på Trekanten några månader om året påverkar den mycket av årscykeln för livet i och runt sjön. Naturligtvis mest för simfåglarna i sjön, som då måste hitta andra platser för att överleva. Och för måsarna, som kommer hit i stort antal när isen lägger sig och går upp. Jag har därför följt upp isläget de senaste åren. För vintern 2006-07 redovisas det i en pdf-fil jag gjort av min pappersdagbok. Vintern 2007-08 lade sig isen aldrig så mycket att man kunde gå på den. Men vintern 2008-09 låg det riktig kärnis från december till april.