Sydney

Vi kom till Sydney på morgonen efter en åtta timmars nattflygning från Hongkong. Flygplatsen låg relativt centralt varför vi snabbt kom fram till vårt hotell, The Marque Hotel nära järnvägsstationen och Hyde Park. Det hade vi inte mycket för eftersom vi inte kom in på vårt rum förrän på eftermiddagen.

Den dagen ägnade vi oss enbart åt att utforska närområdet, d v s att leta rätt på ställen där vi kunde äta och köpa mat.

Andra dagen blev intensiv med såväl en stadsrundtur i buss och en båttur i hamnen som besök på Sydney Aquarium och Sydney Wildlife World.

Därefter fick en släkting till Marianne - Emelie, som sedan en tid bodde och arbetade i Sydney - visa oss sitt Sydney, som omfattade The Rocks där hon arbetade och Paddington där hon bodde. På så sätt fick vi en varierad bild av staden. Mer om Sydney kan du hitta här.

Sydney Opera House

Numera är väl Operahuset det byggnadsverk i Sydney, som är allra mest känt och som alla som kommer dit måste se. Det ritades av den danske arkitekten Jörn Utzon och invigdes 1973. Beteckningen Operahuset är väl egentligen felaktigt eftersom själva operan bara är en av fem scener och inte den största.

Operan från Mrs Macquarie´s Point, den vanligaste turistvyn

Byggnade är mycket speciell och i mitt tycke vacker och mycket väl belägen på en udde ut i hamnen. Den tål att ses från alla håll på alla tider på dygnet och i alla väder. Mer om Sydneyoperan kan du hitta här.
Operan från väster
Operan från norr Operan från nordost

Sydney Harbour Bridge

Innan operan byggdes var väl Sydney Harbour Bridge det mest kända landmärket i Sydney.

Bron byggdes på 1930-talet och förbinder stadens centrum med områdena i norr. När den blev otillräcklig för denna trafik byggdes en tunnel under hamnen i ungefär samma läge.

Central Business District, CBD
I Central Business District, CBD, ligger Sydneys - och hela Australiens - viktigaste finansiella affärsinstitutioner. Här finns också större köpcentrum, hotell och andra nöjesmötesplatser. Området erbjuder en spännande sky-line från vattnen utanför hamnen. En liknande sky line syns också norr om hamnen.
CBD:s skyline från en båtrur i hamnen. Naturligtvis med Operan i förgrunden

Intill CBD ligger Darling Harbour. Det var den gamla transoceana hamnen, som nu håller på att omvandlas till Sydneys nöjescentrum.

Sydney Aquarium
Där ligger Sydneys akvarium. Det är ett av världens största. Det innehåller förutom vanliga akvarier tre jättelika bassänger med mest hajar och rockor, där man kan gå i tunnlar under vattnet och verkligen komma nära det som finns där. Förutom fiskar kan man där se koraller och däggdjur, såsom sjökor och näbbdjur. En av bassängerna efterliknade miljön i Stora Barriärrevet.

Från akvariet har jag en liten filmstump som visar små sköldpaddor, ett näbbdjur, ett märkligt vattenlevande däggdjur (kloakdjur), som bara finns i östra Australien samt en av hajarna. Fler bilder från akvariet kan du se här.

Korall i bassängen med "Stora Barriärrevet"
Sjöko i en av bassäng-
erna
Rocka i en av bassängerna

Sydney Wildlife World

Intill akvariet i Darling Harbour låg ett ganska litet zoo i flera våningar under tak. Där försökte man med levande djur visa på den utvecklingen, som lett till Australiens i dag mycket säregna fauna. Där fanns allt från insekter och fjärilar till kasuarer, kängurur och koalor.

Grå jättekänguru på zoo

Här och här kan du se fler bilder från Sydney Wildlife World.

Bondi Beach

Vi besökte också Bondi Beach, ett paradis för surfare från hela världen. För oss var det numera mer känt från TV-serien Livräddarna på Bondi Beach, som just visats på svensk TV.

När vi var där var det förmiddag och inte sä häftiga surfvågor, så vi såg mest amatörer. Förutom livräddarna förstås.

Emelies Sydney
När vi träffade Emelie visade hon oss naturligtvis "sitt Sydney", som förstås bestod av områdena kring där hon bodde och arbetade.

Paddington

Hon bodde i Paddington, ganska centralt. Området har en tydlig prägel av England kring förra sekelskiftet med relativt låg bebyggelse. Det har numera blivit ett slags modecentrum för Australien.

Där besökte vi en lokal lördagsmarknad och promenerade Oxford Street in mot centrum, till dess ett störtregn avbröt oss och tvingade in oss i en taxi.
Oxford Street i Paddington

The Rocks

Emelie arbetade vid Cirkular Quay nära The Rocks. Det var ursprungligen ett läger för brittiska och irländska straffångar som förvisats hit. Härifrån inleddes den brittiska kolonisationen av Australien. Man kan säga att The Rocks är den Australiska nationens födelseort och hjärta.

Bebyggelsen i The Rocks hade ungefär samma brittiska prägel från förra sekelskiftet som Paddington men ännu mer småstadsliknan-de. Här besökte vi innepuben Lord Nelson i ett hus från 1840. Det var på S:t Patriks Day och därför naturligtvis fullspikat med hög stämning och ljud-nivå. Vi tog sedan en promenad ner mot Cirkular Quay där nattlivet inte var lika intensivt.

Innepuben Lord Nelson i The Rocks

När vi gick upp tidigt nästa morgon ösregnade det. Det var då dags att dra vidare mot öknarna mitt i Australien. Där var det förhoppningsvis torrare.

Man kan väl säga att Sydney motsvarade våra ganska högt ställda förväntningar, varken mer eller mindre. Vi hade kanske trott att det skulle vara varmare - det hade varit 44 grader varmt fjorton dagar tidigare - och mindre regnigt. Men hösten närmade sig väl fortare än vi trodde att den skulle göra. Så när det inte regnade var det egentligen ett ganska bra turistväder.